Töltés

Bosch labor

A laboratóriumot a hőváltozások és rezgések által kiváltott öregedések vizsgálatára hozták létre a DURATT kutatási együtt működésben. A laboratóriumot a hőváltozások és rezgések által kiváltott öregedések vizsgálatára hozták létre a DURATT kutatási együttműködésben. Fő támogatója a Robert Bosch Elektronika Kft (Hatvan), de számos más cég számára is végzünk rezgés és hőöregítési gyötréseket, vizsgálatokat. Mára már iparszerűen működik a laboratórium. ISO-9001, valamint ISO 17025 minősítéssel is rendelkezik, ami lehetővé teszi olyan magas igényű rezgéstesztek elvégzését, amelyeket az űripar követel meg. Az Admatis Kft vezetésével sikeres GOP pályázatot értünk el, ahol ezek a vizsgálatok folynak. Már korábban is végeztünk olyan saját rezgés vizsgálatokat, melyek célja elsősorban a rezgésbefogók sajátfrekvenciáinak meghatározása volt, melyről konferenciákon számoltunk be. Ezeket a méréseket véges elem modellezéssel támogatjuk. Ipari minőségű ejtéstesztelő gép kifejlesztésére tanulmányok készültek. Rezgésdiagnosztikai méréseket végeztünk járműveken, amelynek során valós utazási körülmények között felvett rezgésjelekkel teszteltük a rázógépre feltett autóalkatrészeket. Külön kiemelendő a szélsőséges igénybevételnek, határterhelésnek kitett munkafelületek, térfogatelemek és különleges rendeltetésű funkcionális egységek felületi és szerkezeti integritási kérdéseinek műszaki-tudományos megoldása. A különböző funkcionális elemek összeépítésénél igen jelentős kérdés az alkalmazott kötéstechnika, karbantartási és alkatrészgyártási, beültetési anyagmegválasztás, továbbá anyagtechnológiai és technikai kérdések megválaszolása. Az említett szempontok gazdasági kérdései mellett meg kell felelni az igénybevételek által támasztott követelményeknek is, amelyek a következők: vibráció, feszültség- és hősokk, öregedés, kopás, kifáradás, ill. repedés-stabilitás. A kutatás, valamint a folyamatban lévő K+F munkák célja olyan rázási és termikus algoritmusok létrehozása és alkalmazása, amelyek jól közelítik a valós igénybevételt, vagy amely algoritmusok "gyötrési" hatása kapcsolatba hozható a hétköznapok gépjárműhasználatából adódó meghibásodásokkal. Jármű elektronikai alkatrészek vonatkozásában az élettartam-kutatás első lépéseként kidolgozásra és rendszerbe állításra került az a sajátérték eljárás- és mérőrendszer, mely "követi" a beépítendő alkatrészek egyes elemeinek a rázás közbeni igénybevételét, ill. ellenőrzi a kapcsolódó modálanalízisek eredményeit. A tipikus, ill. egyedi meghibásodásokra vonatkozó információk azonosítása, jellemzése és K+F célú elemzése standard terhelések teszteredményei, továbbá vevői reklamációk kiértékelése alapján alkotható meg. A beépítési elemek mesterséges öregítését a szakmai terület gyakorlata rázással, ill. hőterheléssel valósítja meg. A rázási és termikus algoritmusok végrehajtása megfelelő berendezéseket igényel, hőkamrákat és rázógépeket.

image003
Váltás teljes nézetre!
Az oldal tetejére!